Lars-Johan Jarnheimer, šef Ikee: Bodite točni, ne lažite in ostanite blizu strankam!

Kaj svetuje šef Ikee slovenskim poslovnežem? Eden najbolj pomembnih nasvetov je: svet se spreminja s svetlobno hitrostjo. Ne bodite v zankanju, to vas lahko ubije! In vedno, vedno ostanite v stiku s strankami

“Ne pričakujte akademskih rešitev in struktur, to nisem jaz,” je že uvodoma na 20. Poslovni konferenci v Portorožu dejal glavni govornik Lars-Johan Jarnheimer, predsednik holdinga INGKA, Ikejine “mame”, nekdanji predsednik uprave in glavni direktor Tele2 AB.

Kot je še poudaril na konferenci, ki jo organizirata ljubljanska ekonomska fakulteta in Časnik Finance, je nujna kombinacija akademskosti in realnosti. Sicer pa – iz svojega posla – deli izkušnje: “Pomembno je ostati blizu stranki, jo poslušati, razumeti.”

Jarnheimer je človek, ki ve, da je treba dobro poznati tako kupca kot podjetje. Oziroma, kot je dejal poleti v intervjuju za Manager: “Ko sem prišel v menedžment Ikee, sem šel za teden dni delat v trgovino. Spomnim se, da mi je ta izkušnja precej spremenila pogled na podjetje. Pomembno je, da se pogovarjamo s kupci in sodelavci, ki delajo v trgovini.”

Vsi, pri katerih se je učil, so posvetili veliko pozornosti strankam. Tudi ustanovitelj Ikee Ingvar Kamprad. Pri njem se je tudi učil.

Je vse v denarju? Ne čisto vse … je pa tudi

V pogovoru s Petrom Franklom, direktorjem in glavnim urednikom Financ, Lars-Johan Jarnheimer razkriva tudi, kako je pomemben denar.

170 tisoč evrov na leto – toliko si je Jarnheimer želel zaslužiti, ko je bil mladenič. Je cilj presegel in za koliko? “Da. Sem bil kar dobro nagrajen, tudi v telekomunikacijah.”

Je bilo res vse le za denar? “Da, seveda, tudi danes je še za denar, a ne več za toliko. Prihajam iz družine z veliko ljubezni in ne toliko denarja. Mislim, da me je na začetku vodila misel, da bi imel dober nemški avto.”

Vsi pravijo, da se svet zelo hitro spreminja. Daje pa osnovna navodila – ostanite s strankami. Zakaj? “Vsi to pozabljajo. Nihče na univerzah ne uči, da je osnovno držati obljube, da je pomemben čas … Pozabljamo osnove.”

Ali morda zato, ker poskušamo biti tako zelo učinkoviti, da včasih pozabimo na prave vrednote? “Pri vseh algoritmih hitro pozabimo na stranke. Pomemben pa je tudi občutek, ne le odločanje glede na številke.”

Svet se spreminja …

… zelo hitro, ves čas, od prvega dne, seveda, pravi Jarnheimer. A velika razlika je hitrost sprememb. Tako šef Ikee svari pred tem, da bi si zatiskali oči pred spremembami, to je največja nevarnost. “Ko sem bil v telekomunikacijah, sem govoril s šefom Ericssona. Vprašal sem ga, ali jih ne skrbi Huawei, kjer je pet tisoč ljudi v razvoju, kar je več kot vseh v Ericssonu. Odgovoril je: “Razmišljajo o škatlah, mi o sistemu … In kaj se je zgodilo? Huawei danes proda dvakrat toliko telekomunikacijske opreme kot Ericsson.”

Te nove mulce na sceni je treba spoštovati. Sicer boste mrtvi. Tako posledice zanikanja na kratko povzema Jarnheimer.

Kako se osredotočiti na stranke?

Ingvar Kamprad je stal je v vrsti pred trgovinami in spraševal ljudi, kaj jim je všeč, ali so barve lepe, kakšne so se jim zdele mesne kroglice, ali so imele klobase dovolj omake, je čas odprtja primeren … Tam je stal od jutra do večera in po treh dneh je prišel na sestanek do top menedžmenta v Ikeo in vprašal: “Kaj je na vaši prioritetni listi?” Nekaj so odgovorili, povzema Lars-Johan Jarnheimer, pa jim je Kamprad odgovoril, da ga to preseneča, da je govoril s 300 ljudmi, strankami, pa mu nihče ni rekel tega. “Danes to počnete z algoritmi, a menim, da je prav tako potrebno, da se srečate s strankami. Ko sem delal v telekomunikacijah, sem od vseh vodilnih zahteval, da so v centru za pomoč s strankami štiri dni na leto. Dobiš čisto drug fokus.”

Informacijska tehnologija naj se zlije povsod

IT-oddelek danes vse vodi, poudarja šef Ikee. Če hočeš nov produkt, moraš vprašati šefe na IT. In te zavrnejo, češ da imajo prioritete, da ne morejo zadev narediti tako hitro. Kakšna je rešitev? “V tem digitalnem svetu o IT ne morete razmišljati tako kot nekdaj. IT morate vgraditi povsod, v vsak oddelek in človeka. Ni tako kot pred desetimi leti, ko so bili posebej, v ločenih oddelkih.” Denimo pri Amazonu ne vzamejo nobenega produkta, ki od ideje do zaključka vzame več kot pol leta.

Spreminjajo se na vseh področjih

Ljudje se selijo v mesta in težava je, če ni v mestih nič. “V prihodnjih 15 letih se bo populacija v glavnih mestih podvojila. Kako torej pridemo do strank? Poskušamo odpirati manjše trgovine v centrih.”

Pravi, da je tudi narobe, da strankam, ki več kupijo, zaračunajo več za prevoz. To se zdaj obrača: “Ni dobro, da nekdo zapravi tisoč evrov in plača sto evrov za prevoz, takoj ko kupi za 1.100 evrov, pa plača 200 evrov za prevoz. Oh, kako smo mislili, da smo bili pametni, pa smo se ušteli,” pravi Lars-Johan Jarnheimer.

Kaj je torej pomembno:

  • Pravi fokus na stranki. Torej, reklamo morate prilagoditi tarčnim kupcem.
  • Čas: ko je Jarnheimer delal v telekomunikacijah, je inženirjem rekel, kaj bi rad, kakšen izdelek februarja. Pa so ga zavrnili, da to ni prodaja hlač, ampak zapleten, tehnično napreden sistem. Opozoril jih je, da bodo konkurenti predstavili nekaj podobnega … Kot smo omenili prej, nujno je zlivanje IT-oddelka s celotnim podjetjem, oddelki.
  • Če nekdo nekje ne dela, ga morate prestaviti v drug oddelek. To nima zveze s starostjo.

Kaj so še presenečenja? Posluje se tudi prek interneta, seveda. In, kot pravi šef Ikee, se dogaja, da več ko se proda, manj se zasluži. A lovi se tržni delež.

Sicer pa posel zdaj gleda predvsem Kitajsko. Ko se trgi obrnejo tam, trendu takoj sledi preostali svet.

Zlati nasveti ali – naj bo preprosto

Ko se material za sestanke poveča na 20 strani, je Ingvar Kampard vedno vprašal, ali nam gre tako slabo, da potrebujemo toliko strani, da vse razložimo.

“Ne vem, zakaj toliko zapletamo stvari. Niti sodelavci niti vodje ne razumejo, kaj se dogaja. In vsi skupaj nič ne razumemo,” pravi Jarnheimer. Tudi sestanki menedžmenta naj ne bodo predolgi. In seveda prepogosti: “Naš team v Ikei ima štiri sestanke vsako leto.”

Pa še en nasvet Jarnheima: “Upajte si delati napake!” Tako bo več ljudi, ki si bo upalo namesto ne reči da. “Če si ne upamo delati napak, potem ne raziskujemo dovolj. Če je preveč procedur, bo vse skupaj ubila birokracija.”

In na koncu še zlata priporočila: Bodite pravočasni, pokličite nazaj, ne lažite in – nikoli ne parkirajte na mestu svojih strank!

Ikea v Ljubljani? Čakamo ..

Ikejine trgovine imajo 936 milijonov strank, 194 tisoč sodelavcev in 38 milijard evrov letne prodaje. Trgovino odpirajo tudi pri nas. Čakajo še dovoljenja, nameravajo zaposliti 300 ljudi in investirati okoli 90 milijonov evrov, pravi Lars-Johan Jarnheimer.

Komentiraj